Scooter rijden: hoe rij je veilig?

Je scooter kan veel geld hebben gekost, maar is altijd vervangbaar. Maar jij bent daarentegen onbetaalbaar niet te vervangen. Zorg daarom goed voor je scooter, ga veilig de weg op en hou je aan de verkeersregels.

In dit dossier geven we onmisbare tips om je hierbij te helpen.

Lees dus snel verder.

Waarom is veilig rijden zo belangrijk?

Als bestuurder van een scooter ben je kwetsbaar in het verkeer:

  • Kwetsbaarder dan autobestuurders, omdat zij een beschermende kooi om zich heen hebben
  • Kwetsbaarder dan voetgangers en fietsers, omdat de snelheden hoger liggen.

Bovendien onderschatten veel beginnende bestuurders de risico’s van het scooter rijden. Maar ook bij ervaren bestuurders komt dit voor. Juist omdat zij denken beter dan gemiddeld op een scooter te kunnen rijden.

Stappenplan: veilig scooter rijden

Volledig stappenplan voor veilig met de scooter rijden:

Stap 1 – zorg dat de scooter in orde is

Zorg goed voor je scooter en controleer of alles in orde is voordat je wegrijdt:

  • Check de banden op beschadigingen
  • Controleer of de controlelampjes nog werken of dat er één brand
  • Ga na dat je verlichting (voor, achter en rem) werkt

Verder is het verstandig om minimaal één keer week te checken of:

  • De banden op de juiste spanning zijn
  • De banden nog het juiste profiel hebben (minimaal 1 mm)
  • Er voldoende olie in het motorbok zit (vul bij waar nodig)

TIP

Zorg voor de juiste bandenspanning. Dat is niet alleen veiliger, maar ook goedkoper. Zachte banden slijten namelijk sneller en kosten je meer brandstof.

Stap 2 – bescherm je zelf

De kans op letsel op een scooter is een veelvoud groter dan in de auto. Met een auto kan er namelijk nog sprake zijn van blikschade, terwijl een aanrijding met scooter vrijwel altijd een val tot gevolg heeft.

Voordat je scooter gaat rijden zet je daarom eerst een veilige, goedgekeurde helm op. Daarmee verklein je de kans op (ernstig) hoofdletsel als gevolg van een ongeval.

Het dragen van een helm is sinds 1 januari 2023 verplicht voor alle snorfietsen en bromfietsen. Een goedgekeurde helm heeft een cirkel met een hoofdletter E erin. In Nederland krijgen goedgekeurde helmen het cijfer ‘4’ erachter.

Voorbeelden van goede en betrouwbare merken zijn onder meer Vito, Vinz en Beon.

TIP

Bij donker of bij slecht weer is het slim om een veiligheidshesje over je jas te dragen met reflectie. Hiermee ben je veel beter zichtbaar en vergroot je je eigen veiligheid aanzienlijk.

Stap 3 – hou je aan de verkeersregels

De overheid heeft regels om het aantal ongelukken met brommers te verminderen. Zo mogen bromfietsen – en dus ook scooters – niet op een fietspad rijden, omdat ze veel harder rijden dan fietsers.

Ze mogen wel op een fiets/bromfietspad rijden.

Fiets/bromfietspad

Is deze er niet? Dan mag de scooter of brommer meestal op de rijbaan.

Op 80-km wegen geldt vaak een uitzondering door middel van een rood omcirkelt bord met daarop een tractor, bromfiets en fiets.

De maximum constructiesnelheid van een bromfiets met geel kenteken is 45 kilometer per uur. De maximaal toegestane snelheid hangt echter af van de weg.

Er zijn vier mogelijkheden voor maximaal toegestane snelheid:

  1. Rijbaan buiten de bebouwde kom: 45 kilometer per uur
  2. Rijbaan binnen de bebouwde kom: 30 kilometer per uur
  3. Fiets- of bromfietspad buiten de bebouwde kom: 40 kilometer per uur
  4. Fiets-of bromfietspad binnen de bebouwde kom: 30 kilometer per uur

De maximumsnelheid van een snorfiets (blauw kenteken) is 25 kilometer per uur, tenzij anders aangegeven. Met een snorfiets mag je daarnaast wel op het fietspad rijden.

Stap 4 – rem op de goede manier

Wanneer je hard moet remmen en je alleen de voorste rem inknijpt, kan het voorwiel blokkeren. De kans dat je onderuit gaat en ten val komt, is dan groot. Daarom is remmen met het achterwiel de norm. De voorrem is bedoeld voor bijremmen wanneer dit nodig is.

  • De voorrem zit bij de rechterhendel
  • De achterrem zit bij de linkerhendel

Wanneer je moet remmen is het belangrijk te weten wanneer en hoe je moet remmen. Wanneer je de achterrem te hard inknijpt, kan het achterwiel blokkeren.

Wanneer je een noodstop moet maken, rem je met de voorste én achterste rem. Het remmen met de voorrem doe je echter met meer voorzichtigheid. Knijp de remmen niet in één keer hard in, maar steeds iets sterker, totdat de wielen bijna blokkeren.

TIP

Probeer altijd gedoseerd te remmen. Wisselend met meer en minder kracht levert het beste remeffect op en voorkomt het blokkeren van de wielen.

Stap 5 – houd voldoende afstand

Er zullen altijd weggebruikers zijn die een andere rijstijl hebben dan jij. Houd daar rekening mee.

Wanneer je voorganger maar een klein beetje remt, leidt dat vaak al tot een overreactie van de weggebruikers erachter. Of dat nu een auto, een fiets of een andere scooter is. Voor je het weet zijn je remmen geblokkeerd en maak je een harde val.

Voldoende afstand houden is daarom erg belangrijk. Je kunt dan altijd op tijd remmen of uitwijken als dat nodig is. Te kort achter iemand rijden – plakken – is altijd gevaarlijk.

De stopafstand van een scooter kan sterk verschillen, afhankelijk van het wegdek, de staat van de remmen en de reactiesnelheid van de bestuurder.

SnelheidDroog wegdekNat wegdek
30 km/h8 meter12 meter
40 km/h16 meter24 meter
45 km/h20 meter30 meter
Stopafstand van een scooter

Maar wat is een ‘veilige afstand’ op je voorligger?

Simpel: als de afstand tussen jou en je voorligger ongeveer 3 seconden is. Bij een snelheid van 40 kilometer per uur is dit ongeveer 30 tot 35 meter.

Stap 6 – haal in met stapjes

Het is verleidelijk om een stroom fietsers in één keer in te halen. Maar de snelheid en de afstand tussen fietsers is lastig in te schatten. Voor je het weet, komt er toch een tegenligger aan.

Probeer daarom in stukjes in te halen. Stap voor stap is de beste manier om veilig in te halen onderweg.

Stap 7 – hou rekening met het weer en kijk goed vooruit

Als ervaren scooter- of brommerrijder weet je dat grip op de weg essentieel is. Door regen kan de weg of het bromfietspad glad worden. Met name de markeerstrepen kunnen soms verraderlijk glad zijn.

Kijk dus goed naar het wegoppervlak, zodat je kunt anticiperen. Want ook kleine obstakels, zoals grind, keien, natte bladeren of takken kunnen van invloed zijn op je grip.

TIP

Als het sneeuwt of ijzelt is het zeer gevaarlijk om met de scooter de weg op te gaan. Het is dan niet verantwoord om te gaan rijden.

Stap 8 – voorkom routine onderweg

Wanneer je dagelijks dezelfde route aflegt, bijvoorbeeld onderweg naar je werk of naar school, wordt dit snel een routine.

Realiseer je echter dat de rit elke dag weer anders kan zijn. Afhankelijk van het weer en het seizoen kunnen wegen onverwacht modderig of glad zijn. En omdat niet iedereen de weg even goed kent als jij, kunnen er zich op ieder moment onverwachte situaties voordoen. Houd daar rekening mee en blijf altijd alert.