Bekijk het artikel: Veilig de weg op met je scooter in het verkeer

Veilig de weg op met je scooter in het verkeer

Je scooter kan veel geld hebben gekost, maar is altijd vervangbaar.  Maar jij bent daarentegen onbetaalbaar en niet vervangbaar. Zorg daarom goed voor je scooter en nog meer voor jezelf. Dat begint al voordat je de weg op gaat. In deze serie blogs helpen we je om veilig de weg op te gaan met je scooter.

Als bestuurder van een scooter ben je kwetsbaar in het verkeer. Maar niet alleen beginnende bestuurders onderschatten de risico’s.  Ook ervaren bestuurders onderschatten vaak de risico’s op de weg. Juist omdat zij denken beter dan gemiddeld op een scooter te kunnen rijden.

Houd je aan de snelheid

De overheid heeft regels om het aantal ongelukken met bromfietsen te verminderen. Zo mogen brommers – dus ook scooters – niet op het fietspad rijden omdat ze veel harder rijden dan fietsers.

De maximaal toegestane snelheid van een brommer of scooter hangt af van de weg. Op de rijbaan is de maximumsnelheid 45 kilometer per uur. Op het fietspad of bromfietspad buiten de bebouwde kom is de maximum snelheid 40 kilometer per uur. Op het fietspad of bromfietspad binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 30 kilometer per uur.

Rem nooit met je voorrem

Natuurlijk mag je remmen met je voorrem. Maar altijd samen met je achterrem. Wanneer je moet remmen is het belangrijk te weten wanneer en hoe je moet remmen. Wanneer je de achterrem hard intrapt, kan het achterwiel blokkeren. Probeer altijd gedoseerd te remmen. Wisselend met meer en minder kracht levert het beste remeffect op. En voorkomt het blokkeren van de wielen.

Wanneer je hard moet remmen en je knijpt alleen je voorrem in, dan is de kans dat je onderuit gaat en ten val komt groot. Daarom is remmen met het achterwiel de norm. Met de voorrem kun je bijremmen wanneer dit nodig is.

Remmen met voor of achterrem

Bij normale omstandigheden is remmen met de voorrem de meest effectieve manier van remmen. Maar niet als je plotseling moet remmen. Wanneer je een noodstop moet maken, rem dan nooit alleen met de voorrem. Het voorwiel kan dan blokkeren. Remmen met de voorrem doe je met gevoel. Begin voorzichtig met remmen. En daarna iets sterker, totdat het voorwiel bijna blokkeert. 

Inhalen in stapjes

Het is verleidelijk om een stroom fietsers in één keer in te halen. Maar de snelheid en de afstand tussen fietsers is lastig in te schatten. Voor je het weet, komt er toch een tegenligger aan. Probeer daarom in stukjes in te halen. Stap voor stap is de beste manier om veilig in te halen onderweg.

Houd voldoende afstand

Er zullen altijd weggebruikers zijn die een andere rijstijl hebben dan jij. Houd daar rekening mee. Voldoende afstand is daarbij belangrijk. Bij voldoende afstand kun je op tijd remmen of uitwijken als dat nodig is. Te kort achter iemand rijden – plakken – is zonder uitzondering gevaarlijk. Wanneer je voorganger maar een klein beetje remt, leidt dat vaak al tot een overreactie van de weggebruikers erachter. Of dat nu een auto is, een fiets of een andere scooter. Voor je het weet zijn je remmen geblokkeerd en maak je een harde val. Rij dus ontspannen en op een veilige afstand, zodat je voorzichtig kunt remmen en anticiperen.

Kijk goed vooruit

Als ervaren scooter- of brommer rijder weet je dat grip op de weg essentieel is. Door regen kan de weg glad worden, maar ook markeerstrepen kunnen onverwacht glad zijn, ook als het niet nat maar warm is. Vooral het voorwiel kan hierdoor uitbreken. Kijk dus voortdurend goed naar het wegoppervlak, zodat je kunt anticiperen. Want ook een klein obstakels als grind, keien, natte bladeren of takken kunnen van invloed zijn op je grip.

Voorkom routine onderweg

Wanneer je dagelijks dezelfde route aflegt, wordt het al snel routine. Bijvoorbeeld onderweg naar je werk of naar school. Maar realiseer je dat de rit elke dag weer anders kan zijn. Afhankelijk van het weer en het seizoen kunnen wegen onverwacht modderig of glad zijn. En omdat niet iedereen de weg even goed kent als jij, kunnen er zich op ieder moment onverwachte situaties voordoen. Hou daar rekening mee en blijf altijd alert.

De kans op letsel op een scooter is een veelvoud groter dan in de auto. Dit komt omdat je op een tweewieler kwetsbaarder bent dan een vierwieler. Met een auto kan er nog sprake zijn van blikschade, terwijl op een scooter een aanrijding met een andere weggebruiker vrijwel altijd een val tot gevolg heeft.

Lees ook eens